Ahad, 9 Januari 2011

KEM REMAJA KRT BLOK 28 DI TERATAK RIVERVIEW, TANJUNG MALIM, PERAK

KRT kediaman rose telah menganjurkan kem remaja pada tanggal 25/26hb Dis 2010 di Teratak Riverview Tanjung Malim. Sambutan yang diterima daripada para remaja blok 28 amat menggalakkan yang mana penyertaan yang diterima diluar jangkaan pihak KRT. Seramai 51 para remaja dan 29 AJK KRT/Pasangan telah mendaftar untuk program tersebut.

Objektif utama KRT menganjurkan program ini bertujuan untuk menyatupadukan semua remaja diblok 28 agar dapat bekerjasama dalam apa jua bidang yang bakal mereka ceburi nanti. Selain itu pihak KRT bercadang untuk mengujudkan AJK Jiranmuda KRT kediaman rose bagi membantu KRT menjalankan program yang melibatan remaja dikawasan ini.

Para peserta program dan AJK KRT mula berkumpul dibilik gerakan krt pada seawal 7.30pagi, selepas sarapan pagi para peserta dibahagikan kepada 5 kumpulan besar seramai 10 orang mengikut pelbagai umur daripada 13 hingga 17 tahun, Sebelum bertolak Imam Yusri membacakan doa selamat tepat jam 9.30pagi peserta menaiki bas untuk menuju kedistinasi. Perjalanan daripada Blok 28 ke Teratak Riverview dianggarkan 65km dan sampai kepoint A (tempat turun} tepat jam 10.35pagi. Para peserta dibawa masuk kedistinasi teratak riverview dengan menaiki kereta pickup dan lori sejauh 3.5km daripada tempat point A {tempat turun bas}.

Sesampai mereka ke teratak riverview para peserta disambut oleh en. Hakim tuan punya resort dan dibawa terus ketapak perkhemahan dan para peserta diajar bagaimana untuk mendirikan kem oleh jurulatih teratak riverview. Setelah khemah siap dirikan. para peserta sekali lagi diberi taklimat lanjut oleh Puan Habibah Baharuddin mengenai persiapan dan apa yang perlu dilakukan serta pengenalan dan tujuan utama kursus kem remaja ini.

Selepas Makan tengahari dan solat zohor para peserta akan menjalankan latihan merempoh halangan, dalam latihan ini para peserta didedahkan bagaimana cara untu bekerjasama dalam satu kumpulan. Di dalam latihan ini juga para peserta diajar menghadapi cabaran yang telah disediakan secara bekerjasama daripada peringkat permulaan hingga peringkat terakhir, kumpulan yang sampai dengan kesemua keseluruhan ahli akan dikira sebagai pemenang tempat pertama, kedua dan ketiga. Pihak KRT telah menyediakan hadiah berupa hamper untuk dikongsikan bersama-sama satu kumpulan. Latihan merempoh halangan ini ditamatkan pada jam 5.30petang. Sungguh mencabar bagi para peserta kem remaja.

Pemenang tempat pertama acara ini daripadai kumpulan C diikuti oleh kumpulan B tempat kedua dan tempat ketiga daripada kumpulan E. Walau bagaimana pun kumpulan yang berada dtempat ke 4/5 juga akan menerima hadiah yang juga berupa hamper untuk dikongsikan bersama ahli kumpulan.

Semua peserta berkumpul mengikut kumpulan masing-masing ditempat permulaan selepas solat isyak bagi menjalankan latihan kedua nightwalk dimana para peserta dibenarkan membawa lampu suluh bagaimana pun penggunaanya terhad mengikut arahan jurulatih. Dalam latihan ini juga para peserta memerlukan semangat kerjasama yang tinggi secara berpasukan untuk mengharungi halangan yang perlu dihadapi. Pelbagai ragam telah ditunjukkan oleh para peserta ada yang berasa takut ada yang terlalu berani dan pelbagai aksi yang melucukan telah ditunjukkan oleh para peserta.Tujuan latihan ini diadakan adalah untuk meningkatkan jati diri dan semangat berpasukan. Latihan nightwalk ditamat pada jam 11.30 malam. Para peserta dibenarkann mandi untuk membersihkan diri sebelum tidur.

Sebelum tidur para peserta juga dihidangkan BBQ yang telah disediakan oleh AJK KRT/Jiranita KRT blok 28 yang berupa ayam dan sossej serta kambing, nampaknya begitu berselera para peserta kita menikmati hidangan malam mereka.

Keesokan hari tepat jam 5.00pagi para peserta telah dikejutkan untuk mengerjakan sembahyang subuh berjemaah yang akan di imankan sendiri oleh para peserta yang mengikuti kem remaja. Selepas solat subuh berjemaah para peserta berkemas membersihkan kawasan pesekitaran kem sebelum minum pagi. Selepas minum pagi satu sesi public speaking dikendalikan oleh Puan Habibah & Puan induk. Para peserta didedahkan bagaimana nak memulakan percakapan tetapi di dalam bahasa inggeris.

Selepas sarapan pagi sekali lagi para peserta akan berkumpul mengikut kumpulan masing-masing untuk mengikuti latihan water tubing yang akan diadakan disungai kem riverview. Dalam latihan ini para peserta juga perlu memiliki semangat tinggi dan bekerjasama secara berpasukan. Dalam latihan ini para peserta telah menunjukkkan semangat dan keyakinan diri yang tinggi untuk bekerjasama dalam pelbagai halangan yang telah disediakan oleh pihak pengurusan.

Syabas anak muda blok 28 anda telah menunjukkan semangat juang yang kental bagi ketiga-tiga latihan yang telah dijalankan dengan menunjukkan semangat setia kawan di antara satu sama lain.

Keseluruhan latihan ditamatkan pada jam 12.30 tengahari, peserta dibenarkan mandi untuk membersihkan diri disungai teratak riverview, selepas itu para peserta mengerjakan solat secara berjemaah diikuti makan tengahari dan tepat jam 2.30 petang semua peserta dan AJK KRT meninggalkan teratak riverview dan sampai dibilik gerakan KRT tepat jam 3.40 petang.

Dari Lensa Jurugambar Nazzari Abd Rahman
Klik di sini untuk Kem Remaja KRT Kediaman Rose ALBUM 1
Klik di sini untuk Kem Remaja KRT Kediaman Rose ALBUM 2
Klik di sini untuk Kem Remaja KRT Kediaman Rose ALBUM 3

Dari Lensa Jurugambar Adnan Mahmood
Klik di sini untuk Kem Remaja KRT Kediaman Rose ALBUM 4
Klik di sini untuk Kem Remaja KRT Kediaman Rose ALBUM 5
Klik di sini untuk Kem Remaja KRT Kediaman Rose ALBUM6

Sila klik link dibawah untuk senarai video Kem Remaja Kediaman Rose 2010
Video 1, Video 2, Video 3, video 4, Video5, Video 6, Video 7, Video 8
Video 9, Video 10

Tiada ulasan:

Catat Ulasan